Door congestie krijgen wij als Duurzaam Energie Perspectief veel vragen vanuit de markt over energyhubs en collectieve contracten. We zien dat de verwachtingen van zo’n collectief contract als oplossing voor de huidige problemen vaak erg hoog zijn. In de praktijk is dat echter niet altijd de meest passende oplossing voor het probleem.
Daarom hebben we vorig jaar een keuzehulp voor collectieve contracten opgesteld. In deze keuzehulp staan vragen die de ondernemer op weg helpen om te ontdekken wat voor contract voor de lokale situatie de beste oplossing lijkt te zijn. Daarmee wordt voorkomen dat er een tunnelvisie ontstaat op een collectief contract terwijl er eenvoudigere, meer voor de hand liggende oplossingen zijn. Zo kan tijd en energie van de netbeheerder en bedrijven worden ingezet daar waar het effectief is. Uiteraard zijn er ook situaties waar een collectief contract wel de meest passende oplossing is, ook dat laat de keuzehulp zien.
De keuzehulp maakt deel uit van de tools die ontwikkeld zijn binnen EIGEN.
Maximale waarde voor klant en maatschappij
De keuzehulp is opgesteld in gezamenlijkheid met de netbeheerder Liander en andere interne en externe stakeholders.
Klanten willen in de toekomst ontwikkelen; ze willen verduurzamen, meer energie opwekken voor eigen verbruik of hun bedrijfsprocessen uitbreiden. Nu komen ze niet verder omdat hun netaansluiting nog een belemmering is. Deze beslisboom focust zich dan ook op de meest voorkomende vraag die wij zien: “Ik wil meer elektriciteit verbruiken, en dit past niet in mijn huidige aansluiting”.
De focus van de keuzehulp ligt in de oplossingsrichting van individuele of collectieve contracten. Er zijn daarnaast andere manieren om samen te werken en een energyhub te vormen, die vallen in deze keuzehulp buiten de scope.
Het invullen gebeurt in samenwerking met het bedrijf/de bedrijven en de netbeheerder. De provincie, provinciale ontwikkelpartijen of gemeente zijn hier mogelijk ook relevante stakeholders. Het kunnen beantwoorden van de vragen van de keuzehulp kan tijd kosten. Zo moet er voor de eerste stap inzicht zijn in het energieverbruik en de flexibiliteitsopties.
De keuzehulp kijkt naar de maatschappelijk meest wenselijke oplossing. De haalbaarheid van de oplossing blijft nog steeds afhankelijk van onder andere de ruimte op het elektriciteitsnet. Er kunnen dus geen rechten worden ontleend aan deze keuzehulp. De keuzehulp leidt tot een volgordelijkheid in oplossingsrichtingen, gebaseerd op drie uitgangspunten, op basis van maximale waarde voor klant en maatschappij:
- Zo veel mogelijk gebruik maken van het bestaande elektriciteitsnet
- Organisatielast minimaliseren
- Zo min mogelijk nieuwe assets voor energieopslag om (schaars) materiaalgebruik te voorkomen

In de praktijk
De keuzehulp wordt op dit moment ook voor het eerst toegepast door accountmanagers van Liander, samen met (nieuwe) klanten. Ook wordt de keuzehulp op dit moment in een net andere vorm gepubliceerd in het Stappenplan voor energyhubs, opgesteld door Liander, Enexis en Stedin. Met Liander is de ervaring dat de keuzehulp helpt in de gesprekken met klanten, en kan bijdragen om de juiste verwachtingen te creëren bij het verkennen van energyhubs en collectieve contracten.