Aanleiding voor de ontwikkeling van integrale energiehubs is de ruimtelijke druk die toeneemt. Enerzijds vraagt de energietransitie om decentrale opwek en meer onder- en bovengrondse energie-infrastructuur. Anderzijds is de ruimtelijke druk vanuit de woningbouw bekend, die ook een mobiliteitsopgave met zich meebrengt. Deze opgaven versterken elkaar. Een voorbeeld daarvan is de verhoging van de druk op het elektriciteitsnet door de elektrificatie van wegvervoer. Deze stijgende ruimtelijke druk vraagt om slimme omgang met de beschikbare ruimte door deze meervoudig te gebruiken.
Om te komen tot integrale hubs die het meeste meerwaarde opleveren voor de stad, moeten energie, mobiliteit en ruimte dus gelijkwaardig in het ontwerpproces meegenomen worden.
Afgelopen september publiceerde CROW een discussiepaper dat is opgesteld in samenwerking met Duurzaam Energie Perspectief waarin we laten zien hoe dat nou in z’n werk gaat. Deze discussiepaper is opgezet om een gezamenlijke kennisbasis te vormen over de meerwaarde, scope en de huidige stand van zaken van integrale energiehubs. Na deze paper volgt een ontwerpwijzer.