Het gasnetwerk in Nederland is super betrouwbaar. Toch komen er wel degelijk gaslekken voor. Die ontstaan door kleine ontzettingen van de grond, corrosie of bijvoorbeeld graafwerkzaamheden aan de weg. Het is aan de beheerder van het gasnetwerk om die lekkages te vinden en op te lossen en daarmee de methaan emissie te reduceren. DEP ontdekte een innovatieve tool waarmee dat verrassend snel en effectief kan: een gaslek detectie auto. In opdracht van Liander voeren we momenteel een pilot uit met de gaslek detectie auto van Picarro.
Aan de buitenkant lijkt hij op een gewone personenauto maar van binnen bevat de gaslek detectie auto van Picarro diverse apparatuur en sensoren. Deze sensoren zuigen de lucht op en de apparatuur geeft aan of er methaan is gedetecteerd wat betekend dat er een gaslek is. De gevonden lekdetecties worden geanalyseerd op basis van een opgebouwde database, waarmee de methaan emissie uitstoot per lek in gr/uur wordt bepaald.
Nieuwe milieuwetgeving
En dat laatste is nogal belangrijk. Sterker, de methaan emissie terugbrengen is de voornaamste reden om de werking van deze auto te onderzoeken. Ter illustratie; de methaan emissie is op korte termijn tachtig keer sterker dan de CO2-emissie. De reductie van methaan emissies is dan ook vastgelegd in een nieuwe wetgeving voor de energiesector. Die stelt dat er vaker gedetecteerd moet worden op gaslekkages voor het opsporen van methaan emissies en daarmee ook eerder kan repareren. Dat vraagt van Liander om meer snelheid en nieuwe technieken.
De methaan emissie is op korte termijn tachtig keer sterker dan de CO2-emissie.
De methode van de lekdetectie auto is een van de meest actuele alternatieven die DEP op het spoor kwam en Picarro met de wagen en analysetechniek blijkt een goede partner te zijn. Na onderzoeken van de techniek gaan we uitbreiden naar een test in een regio van Liander. In dit vervolg gaan we de resultaten gebruiken voor het bepalen van de emissies en willen we analyseren of ook de veiligheidsrisico’s met de lekdetectieauto kunnen detecteren. Als de aanpak goed werkt is er een enorme verbetering in het detecteren van de gaslekkages in de netten. En kunnen we de werkzaamheden gericht op reductie van de methaan emissies en het veiligheidsrisico sneller uitvoeren, beter prioriteren en gerichter repareren.